Misleidende reclame (par. 9.2.1)

Er zijn verschillende normen voor misleiding en misleidende reclame. In het Burgerlijk Wetboek staat in art. 194 de wettelijke regeling. In de Nederlandse Reclamecode staat in art. 7 het verbod op misleidende reclame. En in de wettelijke regeling van onbehoorlijke handelspraktijken staat in art. 6:193c BW het verbod op misleidende handelspraktijken. Er is een verschil in gelding voor B2C en B2B, en de rechtsgang verschilt (burgerlijke rechter of Reclame Code Commissie)

Altijd gevaarlijk, zo’n laagste prijsgarantie

Kijk even naar deze prachtige reclame voor Jumbo, waarin een geitenwollensokkenvader met moestuin door zijn moderne vrouw op subtiele wijze wordt geïntroduceerd in het gemak van een supermarkt. Filmisch, vol sfeer, fijne muziek en een prettige spanningsopbouw. Niet voor niets werd deze reclame van Jumbo derde in de Gouden Loeki-verkiezingen (Moestuin).

Toch werd Jumbo onlangs voor deze campagne op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie. Het venijn zit ‘m in de staart van de reclame. De voice-over zegt: “Het grootste assortiment groente en fruit, met de laagste prijsgarantie”. Met daarbij in beeld: “Jumbo’s Laagste Prijs Garantie. Ook op groente en fruit. Altijd.”

Wat viel er dan te klagen? Wel, Jumbo mocht dan een laagste prijsgarantie hebben, maar die was beperkt. Uit de kleine lettertjes op de website van Jumbo bleek dat bepaalde winkels buiten de prijsgarantie vielen, zoals groothandels en weekmarkten. De Reclame Code Commissie oordeelde dat de gemiddelde consument hier onvoldoende over de beperkingen werd ingelicht. Dit gold ook voor de radioreclame van dezelfde campagne. Deze verwees weliswaar naar de website van Jumbo “voor meer informatie”, maar die verwijzing was niet voldoende om duidelijk te maken dat beperkingen golden. Ook het feit dat de commercials verschillende keren het woord “altijd” vermeldden, maakte de claim wel érg absoluut.

Oppassen dus bij dit soort campagnes. Niet alleen moet je waarmaken dat je daadwerkelijk de goedkoopste bent, je moet de consument ook nog eens helder informeren over de beperkingen. Een beetje overdrijven mag in reclame, maar bij een prijsgarantie wordt dit door de Reclame Code Commissie al snel gezien als misleiding.

Bron: Hoogenraad & Haak 10 maart 2015.