Andere ontoelaatbare reclame (par. 9.2.4)

Reclame kan ook helemaal los van misleiding en vergelijking de juridische grens van toelaatbaarheid overschrijden. Beroemd en berucht is de reclamecampagne van Benetton met stervende aidspatiënten. Ongetwijfeld vanuit het perspectieven dat met deze mensen op een normale manier moet worden omgegaan. Maar het pakte niet goed uit. Velen voelden een verontwaardiging over de beelden uit de werkelijkheid in een commerciële setting. Bij zgn. shockmarketing krijgt de advertentie krijgt de aandacht van de consument door de expliciete, controversiële, schokkende of ongewone beelden.

Hieronder een voorbeeld dat religie gebruikt als thema. Wat vind je zelf?

Deze reclame van het Italiaanse ijsmerk Antonio Federici toont een non en een priester die op het punt staan te zoenen. Er worden taglines gebruikt als “Kiss temptation” en “Submit to temptation”. In dezelfde serie advertenties die het merk gebruikte zijn ook twee priesters en een zwangere non uitgegeven.

Het is vanuit een commercieel oogpunt overigens de vraag hoe zinvol dit soort reclames zijn. Op de lange termijn is het commerciële zelfmoord om consumenten systematisch tegen je in het harnas te jagen. De markt corrigeert dat soort “ontoelaatbaarheid” dus vanzelf, ook zonder reclameregels.