Anders dan ter onderscheiding (par. 4.5.4)

Het vierde merkinbreuk criterium is het ruimste. Op grond hiervan kan de merkhouder namelijk optreden tegen elk ander gebruik dat iemand van het merk maakt. Dat hoeft dus niet voor waren of diensten, maar kan ook zuiver refererend gebruik zijn, bijv. in een advertentie of een conference. In het onderdeel IE-rechten staat al het voorbeeld van het Philips-merk met hakenkruisen op de plek van de sterren. Het kan bij deze categorie merkinbreuk gaan om commerciële uitingen, maar ook om niet-commerciële (hoewel ... de gebruiker doet er wel zijn voordeel mee ..!)

Shell woord- en beeldmerk, gebruikt door Greenpeace

In 2015 voert Greenpeace (weer) actie tegen Shell wegens boren naar olie op de Noordpool. Motto: Save the Arctic.

De boor van Shell baant zich vanaf nu - dwars door de Noordpool - een weg naar olie! Van Seattle tot Groningen, van Vancouver tot Nigeria: overal komen mensen in actie tegen Shell en vóór bescherming van de Noordpool. Met ruim 7 miljoen supporters, inclusief politici, beroemdheden en zelfs banken en verzekeraars blijft de beweging voor een reservaat op de Noordpool groeien.

Versterk het effect van deze missie en tank 40 dagen lang niet bij Shell.

Shell heeft inmiddels al bereikt dat LEGO zijn samenwerking met SHELL niet zal verlengen (Shell betaalt Lego om speelgoed tankauto’s en tankstations op de markt te brengen).

Buckler woordmerk, gebruikt door Youp van ‘t Hek

Oudejaarsconference 31 december 1989 zegt Youp:

Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op, jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!

Heb je alweer het probleem: wat is een gewone man? Nou in dit geval bedoel ik zo’n Hollandse eikel, zo’n lul, zo’n Buckler-drinker, zo’n type die je d’r van verdenkt dat hij zijn eigen caravan trekt, zo’n grensrechter.

Buckler werd in 1988 in Nederland geïntroduceerd en door eigenaar Heineken in 1993 van de markt gehaald. Het Buckler debacle zou Heineken 400 miljoen euro gekost hebben!

Kijk hier naar dat stukje van de conference van Youp.

Ook parodiërende merk-referenties vallen onder dit vierde inbreuk criterium. De parodie bestaat niet in het merkenrecht. De casus Pudel was dus inbreuk op het beeldmerk van Puma.!

Vaak komt dit soort merkgebruik voor in de setting van vrijheid van meningsuiting. In de twee bovenstaande gevallen was dat in ieder geval zo. Dat maakt optreden door de merkhouder altijd wat lastig. Vaak kun je maar beter afwachten tot de storm overgaat, en niet nog meer olie op het vuur gooien door “inbreuk” te zeggen, roepen of schreeuwen.