IE-strategie: LEGO (par. 6.6)

LEGO biedt een mooi verhaal ter ondersteuning van de noodzaak en de beperkingen van een IE-strategie. Het begon met een octrooi op het bouwsteentje. Dat gaf een productmonopolie en gaf daarmee een behoorlijk sterke marktpositie. Maar een octrooi is eindig. Daarna bleef een aantal andere IE-beschermingsregimes over. Het gaat dan niet om de merknaam, maar om de vorm van het bouwsteentje.

  • Auteursrecht - Techniek hoort niet thuis in het auteursrecht. Ten aanzien van technische bepaaldheid zijn immers geen creatieve keuzes mogelijk. Al was dat in het Technip-arrest en voor de Kubus van Rubik wel degelijk mogelijk!
  • Merkrecht - Hier geldt de zgn. vormmerk exceptie. Een vorm die een uitkomst op het gebied van de nijverheid oplevert kan geen (vorm)merk zijn.
  • Modelrecht - De uiterlijke kenmerken van een voortbrengsel die uitsluitend door de technische functie worden bepaald kunnen geen model zijn.
  • Slaafse nabootsing - En wanneer het ontbreken van een eigenschap van een product ertoe leidt dat dat afbreuk doet aan de deugdelijkheid en bruikbaarheid van dat product, kan mag iedereen die eigenschap gebruiken. Slaafse nabootsing daarvan is toegestaan.

Merkenrecht op het minifiguur van Lego

Ten Cool Facts About LEGO

Kort overzicht van rechtszaken die voerde in het kader van haar strategie

Legobouwsteen als slaafse nabootsing
- HR 22 november 2009, ECLI:NL:HR:2009:BJ6999 (Lego/Mega Brands)
- Hof ‘s-Hertogenbosch 14 juni 2007, ECLI:NL:GHSHE:2007:BA7231 (Mega Brands/Lego)
- Rb. Breda 6 juli 2005, ECLI:NL:RBBRE:2005:AT8962 (Mega Brands/Lego)

Legobouwsteen als vormmerk
- HVJ EU, 14 september 2010, zaak C 48/09 P, ECLI:EU:C:2010:516 (Lego/Mega Brands)

Legopoppetje als vormmerk
- Gerecht EU 16 juni 2015, T-395/14 en T-396/14, ECLI:EU:T:2015:379 (BestLock/Lego)