Depotstrategie (par. 6.2.2.)

Een aantal IE-rechten wordt verleend door een instantie, die in meer of mindere mate vooraf toetst of het te beschermen object voldoet aan de materiele eisen van dat betreffende IE-recht. Bij al die rechten hoort een depotstrategie bij de meer algemene beschermingsstrategie.

Bij het aanvragen van een octrooi

  1. Er moet een octrooischrift worden geschreven. Daarin wordt de stand van de techniek beschreven, het probleem, en de oplossing die de aanvrager daarvoor heeft gevonden. Aan het slot staan de conclusies, en daar beginnen de keuzes. Claim je een werkwijze of een eindresultaat? Hoe ruim durf je te formuleren? Te ruim geeft later problemen van niet-nieuwheid; te eng geeft je een beperkter recht. Noem je een (voorkeurs)uitvoeringsvariant of niet? Hoe ga je om met het benoemen van materialen of getallen? Hoe preciezer je bent, des te minder te krijgt.
  2. Aanvraag-routes. Vraag je meteen Europees aan, of eerst Nederland? Wat doe je met de PCT-aanvrage? Hoe lang wacht je met het zetten van een volgende stap in de betreffende procedure?
  3. Landenkeuzes. In welke landen vraag je aan? Waar vraag je eerst aan? Waarheen breidt je - binnen de termijn die daarvoor staat - uit?

Bij het aanvragen van een merk

  1. Wat ga je registreren, en hoe? Kies een onderscheidend woordmerk, en los eventuele problemen daarmee op. Let op het weigeringsbeleid bijv. bij beeldmerken en non-traditionele merken. Beeldmerken in zwart/wit of kleur? Zijn er problemen in andere talen (translitteratie)?
  2. Is er aanvulling zinvol vanuit het Modellenrecht, bijv. een logo ook als model deponeren? Dat eerst model, want: nieuwheidseis. Een modeldepot heeft voordelen: gaat snel + geen gebruikseis. Ook nadelen: kwetsbaar voor nietigheid omdat het alle waren en diensten (van een ander) omvat, en vanwege central attack. depot eerst voor 5 jaar; 4 maal met 5 jaar te verlengen en na 25 jaar alsnog deponeren als merk!
  3. Depot-routes. Welke keuze maak je uit de registers en de systemen: nationaal depot (Benelux; BBIE), CTM-depot (EU; OHIM), Internationale aanvrage (WIPO). Nationale depots zijn relatief duur en onoverzichtelijk. Een EU-merk is voordeliger en heeft als voor- EN nadeel dat het in alle landen geldt (of nergens bij nietig verklaring; alles of niets dus). Voordelen van een internationale registratie zijn de vele landen, de geringe kosten en de weigering per land.