Merkengemachtigde (par. 7.4.2)

Wie is en wat doet een merkengemachtigde?

Een merkengemachtigde zorgt voor de aanvrage van merken, in opdracht van een aspirant-merkhouder. Een deel van de merkengemachtigden is in-house werkzaam. Een ander deel werkt vanuit een (particulier) merkenbureau. Sommige ondernemingen hebben 1 eigen merkengemachtigde in dienst, andere hebben een heel merkenafdeling met meerdere gemachtigden (Philips, Unilever) Bedrijfsjuristen en advocaten doen ook wel eens het werk van een merkengemachtigde, maar zijn daar niet goed voor toegerust Strikt genomen hoeft een merkengemachtigde geen jurist te zijn. In toenemende mate is dat wel zo. Meer nog dan bij octrooigemachtigden wordt het werk van de merkengemachtigde beinvloed door juridische ontwikkelingen, overwegend rechterlijke uitspraken, nationaal en van het Europese Hof van Justitie, die invulling geven aan allerlei criteria die voor hun werk van belang zijn.

Merkengemachtigden beheren ook - administratief en inhoudelijk - een merkenportefeuille van een merkhouder. Zij zorgen voor merkbewaking, signaleren allerlei relevante ontwikkelingen (positief en negatief) en zorgen tijdig voor verlenging van een merk. Zij zijn vaak ook betrokken bij afspraken die tussen merkhouders worden gemaakt (afbakeningsafspraken, onthoudingsafspraken, niet-aanvalsafspraken e.d.). Zij kunnen dat ook in andere talen dan het Nederlands.

Wat doet een merkengemachtigde?

Merkengemachtigde Bas Kist (Chiever) over het werk van een merkengemachtigde

De beroepsgroep

De titel van merkengemachtigde is niet beschermd. Iedereen mag zich zo noemen. Er is wel een beroepsvereniging, de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrechtvoor merken- en modellengemachtigden (BMM). .

De vereniging stimuleert en waarborgt de kwaliteit van de beroepsbeoefening van haar leden waardoor afnemers verzekerd zijn van deskundig advies en begeleiding bij de registratie (bescherming) van merken- en modellen (design), onderhandelingen en eventuele conflicten. De Vereniging geeft daartoe een Keurmerk uit aan haar leden, die aan gestelde kwaliteitseisen voldoen. De Vereniging heeft een eigen blad, het BMM-bulletin. De BMM houdt toezicht op de beroepsopleiding voor merken- en modellengemachtigden BBMM.

Opleiding, kennis en kunde

De opleiding wordt verzorgd door de Stichting BBMM en beslaat een periode van twee jaar, met zo’n 30 a 40 dagdelen cursus en praktische training. De opleiding wordt afgerond met een examen.Anders dan voor octrooigemachtigden bestaat er niet zoiets als een opleiding tot Europees merkengemachtigde. Elke merkengemachtigde kan zowel nationaal (Benelux), Europees (EU-merk) als internationale aanvrage verrichten. Dat eist de nodige ervaring en het duurt een aantal jaren voordat een gemachtigde daar goed mee overweg kan. Er is ook een aangepaste mini-opleiding voor paralegals die de merkengemachtigde ondersteunen. Dat zijn een soort merken-secreatresses, die soms de overstap/opstap naar gemachtigde maken.

Naast kennis van de procedures en het merken- en modellenrecht moet een merkengemachtigde ook begrijpen wat een “brand” is, d.w.z. wat een merk voor een merkhouder betekent. Dat omvat zaken als marketing, reclame, positionering e.d. “met de klant meedenken” is een zeer gewenste vaardigheid voor een goed gemachtigde.